Bimodaal 1e jaarscollege Geschiedenis
Good practice bij Geschiedenis
Pieter Huistra
Voor het eerstejaarscollege Inleiding Geschiedwetenschap is gekozen voor bimodaal onderwijs, waarbij het idee was dat studenten thuis en in de zaal gelijktijdig konden participateren. Na een test is besloten hiervan af te stappen en het college in tweeën te knippen.
eerstejaarscollege Inleiding Geschiedwetenschap
Voor het eerstejaarscollege Inleiding Geschiedwetenschap / Introduction to the study of history (ca. 350 studenten, verdeeld over 15 werkgroepen) besloot ik in overleg met het docententeam in juni om te kiezen voor bimodaal onderwijs, waarbij we rekenden op gelijktijdige participatie van studenten die in de zaal zaten en studenten die thuis deelnamen. Na tests met 4 docenten op lokatie en 6 die inlogden vanuit huis eind augustus hebben we besloten hiervan af te stappen: de geïnstalleerder apparatuur in de collegezalen bleek niet van voldoende kwaliteit om een dergelijk gemengd college mogelijk te maken. De microfoons bestreken niet de gehele zaal, er is maar één camera, geluid gaat snel rondzingen. De enige oplossing om toch echt bimodaal te gaan leek dan te zijn om studenten op de campus ook hun laptop en hun headset te laten meenemen. Omdat je dan digitaal college volgt, maar ergens anders, leek ons de meerwaarde hiervan gering.
Onze oplossing bestond eruit het college in tweeën te knippen. Het eerste uur voor de studenten die wél aanwezig zijn, het tweede uur een digitaal college voor de studenten die er niet zijn. De colleges zijn in beide uren in principe identiek, al leert de ervaring dat alles bij digitaal onderwijs net wat meer tijd kost. Mijn advies is dan ook: zo lang de technische middelen in de collegezalen nog niet zo goed zijn dat ze bimodaal onderwijs gemakkelijk mogelijk maken, zou ik het aantal uren college reduceren om zo toch fysieke colleges mogelijk te maken. Zowel studenten als docenten zijn namelijk erg blij met de tijd die zij wél in de collegezaal kunnen spenderen, zelfs als dat niet voor iedereen is weggelegd. Dat dit met urenverlies gepaard gaat, is ingecalculeerd. Dat is een tweede advies: schrappen. Het is simpelweg niet werkbaar om in tijden van digitaal onderwijs evenveel stof aan te bieden, evenveel didactische vormen toe te passen, evenveel opdrachten te doen, als normaal – aangezien we in normale tijden ook al te weinig uren hebben om ons werk te doen. Wij hebben er in dit college dan ook voor gekozen om anderhalf hoofdstuk uit het handboek te schrappen en door niets te vervangen. Dat de eerstejaars geschiedenis van de lichting 20-21 nu zonder kennis van sociaal-historische benaderingen door het leven moeten, leek ons een gevoelig maar, in het licht van de eeuwigheid, te dragen verlies.