‘Experimenteren met toetsvormen en ICT’
‘Experimenteren met toetsvormen en ICT’
Jasper van Vught
In het kader van het project onderwijsintensivering 2015-2016 werd besloten om in de cursus Computergames in Context – een cursus binnen de opleiding Media- en Cultuurwetenschappen – te werken met een zogenaamde Let’s Play video als één van de toetsen. Een Let’s Play video is een opname van je eigen spelen van een game met daaraan commentaar toegevoegd. Maar waar Let’s Play video’s gewoonlijk vooral voor entertainment doeleinden worden gemaakt, streefden we er in deze cursus naar om een zogenaamde academische Let’s Play te laten maken waarin studenten een wisselwerking tussen game en theorie tentoonspreidden. Hierbij was het de bedoeling dat studenten niet simpelweg vertelden wat er al te zien was maar dat ze de beelden gebruikten om theoretische concepten kracht bij te zetten, te illustreren, of juist te bekritiseren, en/of dat ze theoretische concepten gebruikten om bepaalde handelingen in de game vanuit een nieuw perspectief te benaderen.
De doelstelling bij dit initiatief was om meer betrokkenheid te genereren bij het cursusmateriaal door de analyse van een game eens niet schriftelijk maar audiovisueel te laten doen. Hierdoor was er ruimte voor meer creatieve omgang met het object van studie en de visualisatie van data. Door bijvoorbeeld te experimenteren met verschillende spel-strategieën lieten studenten zien hoe een tekstuele analyse van een interactief fenomeen als een game sterk samenhangt met de keuzes die je maakt als speler omdat verschillende keuzes verschillende delen van het onderzoeksobject uitlichten. Ook leerden studenten enkele basisvaardigheden in de opname en bewerking van videomateriaal zoals het knippen en plakken van audio- en videomateriaal om verschillende aspecten van het spel te belichten of het inzetten van tekst of symbolen om nadruk te leggen op specifieke aspecten op het scherm.
Voorbeeld van een Let’s Play video (geen essay) – Let’s Play – Splinter Cell: Blacklist – Co-op by LetsPlay
Na een overwegend positieve evaluatie besloten we deze video-opdracht in het jaar erna (in iets uitgebreidere vorm) tot de hoofdtoets van de cursus te maken. Maar in deze vorm was het wel van belang dat er gedurende de cursus voldoende mogelijkheden voor feedback zouden zijn om studenten al in een vroeg stadium bij te kunnen sturen. Zodoende besloten we gebruik te maken van de Pitch2Peer tool. Deze tool biedt studenten de mogelijkheid om (binnen de blackboard omgeving) hun video’s te uploaden maar ook om video’s van medestudenten te voorzien van peerfeedback. Als docent ben je bovendien in staat om de feedback in bepaalde banen te leiden door studenten video’s toe te wijzen als onderdeel van een opdracht en feedback categorieën aan te maken.
Uiteindelijk hebben we op twee specifieke momenten gebruik kunnen maken van de tool. Allereerst werd de tool ingezet voor een “pitch” waarbij studenten videosamples uploaden en voorafgaand aan de les de opdracht kregen om een aangewezen aantal studenten van feedback te voorzien. Tijdens de les werden de videosamples nog kort getoond waardoor ook de docent feedback kon geven en konden studenten ook live sterren en likes toekennen aan bepaalde video’s waardoor er nog een leuk competitief spelelement aan de les werd toegevoegd. Ten tweede werd de tool ingezet voor het uploaden, tonen en beoordelen van de eindproducten. Tijdens de laatste les werden alle video’s getoond waarbij er ook hier weer sterren en likes uitgedeeld konden worden. Zodoende kon er tijdens de les zowel een jury- (docenten) als een publieksprijs (studenten) worden uitgereikt. Iets dat door de studenten natuurlijk met groot enthousiasme werd onthaald.