Debat als mondelinge toets in Teams
Good practice bij Duits/TLC
Doris Abitzsch
Voor een cursus bij Duitse taal en cultuur moesten studenten in groepjes van vier als mondelinge toets een debat voeren. Ik heb dit vrij snel naar MS Teams kunnen verplaatsen. Ik twijfelde nog eraan of het wel zal lukken om de debatten online te voeren. Dit kwam met name, omdat ik deze week ook een korte online instructie aan alle 25 studenten in MS Teams had gegeven. Dit eerste afstandscollege kwam toen niet zo goed van de grond doordat niet iedereen voor mij “zichtbaar” aanwezig was en reacties min of meer uitbleven.
Naast de vier studenten die zouden debatteren, waren ook nog 4 andere studenten uit de cursus aanwezig. Het was de bedoeling dat zij het debat volgden en achteraf ook een bijdrage konden leveren aan de discussie. Hiervoor had ik verschillende redenen: In de reguliere collegesituatie zijn de medestudenten ook aanwezig en deze situatie wilde ik proberen na te bootsen. Verder ontstaat normaalgesproken na het debat altijd een interessante discussie met nieuwe inhoudelijke perspectieven. Dit wilde ik graag zo houden. En ik wilde ook dat iedereen – nadat het college door de situatie vrij abrupt werd verbroken – ervoor zorgen dat iedere student nog minimaal een keer aan een inhoudelijke sessie deelnam en ik ook iedereen nog een keer kort aandacht kon geven.
Aanpak
Hoe heb ik het aangepakt: Ik heb wat meer tijd uitgetrokken zodat we rustig konden opstarten en konden wachten totdat iedereen er is en alles werkt. Ik heb iedereen begroet en kort wat lichte vragen gesteld over de situatie waarin we nu zijn beland. Daarna zijn we begonnen. Alle luisteraars hebben hun microfoon uitgezet. Na het debat heb ik de leiding weer overgenomen en ook de andere studenten het woord gegeven. Dat werkte in sommige groepen goed en in andere groepen wat minder makkelijk. In tegenstelling tot de reguliere collegecontext kon nu eigenlijk niemand wegduiken – wat vooral aan de kleinere groep lag en minder aan de digitale toepassing. Daarna hebben we de gang van zaken nog kort geëvalueerd. De meeste studenten gaven aan dat ze het lastig vonden niet naast/tegenover hun medestudenten te zitten. Het bleek daardoor wat lastiger voor hen om non-verbale signalen op te vangen die normaalgesproken bijvoorbeeld het wisselen van sprekers vergemakkelijken. Een groepje kon geen beeld en dus alleen audio gebruiken. Daar was het wisselen van sprekers nog moeilijker. Aan de andere kant leidde dit tot veel beter taalgebruik omdat zij veel taalhandelingen moesten gebruiken die zij anders niet per se nodig hebben.
Al met al was het wel geslaagd. De studenten waren blij met de gang van zaken, en ik met hun prestaties.