Opzet van een bimodale mastercursus
Good practice bij RMA Ancient, Medieval and Renaissance Studies
Dieuwke van der Poel
Dieuwke van der Poel heeft voor haar cursus Cultural transfer II (RMA Ancient, Medieval and Renaissance Studies) eerst de bestaande cursusopzet per onderdeel opnieuw geanalyseerd om het om te zetten naar bimodaal
Opzet van een bimodale mastercursus:
Voor mijn cursus Cultural transfer II (RMA Ancient, Medieval and Renaissance Studies) heb ik eerst de bestaande cursusopzet per onderdeel opnieuw geanalyseerd: welk leerdoel had ik voor ogen en hoe kan ik die het beste in een bimodale opzet bereiken? Daarbij had ik veel aan de volgende instructie van het CAT: https://www.uu.nl/onderwijs/onderwijsadvies-training/publicaties/dossier-onderwijs-op-afstand/online-onderwijs/een-bestaande-cursus-omzetten-naar-een-online-cursus-waar-begin-je; deze analyse van de leerdoelen is best veel werk, maar in mijn ervaring loont het de moeite.
Ik heb bimodaal niet heb opgevat als: ‘de online studenten zijn voortdurend in contact met de zaal’, maar wissel verschillende vormen af. Per bijeenkomst heb ik meestal een campusgroep en een onlinegroep (van tevoren vastgelegd in de studiehandleiding). Veelal is het doel het ontwikkelen van inzichten door discussie. Dan houd ik een gezamenlijke opening voor de campusgroep met de onlinegroep in Teams, vervolgens gaan beide groepen uiteen en discussieert de campusgroep over het onderwerp en tegelijkertijd voeren onlinesubgroepjes dezelfde discussie zelfstandig in kanalen van Teams. Alle groepen hebben een woordvoerder. Op een vooraf afgesproken tijdstip komen de onlinegroepjes dan weer in contact met de collegezaal in Teams en doen de woordvoerders verslag van hun bevindingen: vervolgens breng ik als docent de inbreng van de onlinestudenten en de campusstudenten bij elkaar. Ik zet in dit model in op een extra diepgaande discussie in de campusgroep, waarvan de studenten om beurten kunnen profiteren.
Daarnaast heb ik korte presentaties door studenten (die ik anders in de collegezaal zou laten houden) gewijzigd in kleine clips die studenten maken met hun laptop of telefoon en posten op Blackboard (Groups > File Exchange: je moet even een inleverpunt klaarzetten voor de studenten): collegevoorbereiding is dan dat studenten elkaars filmpje van tevoren bekijken. Je houdt zo meer tijd over voor de bespreking die vervolgens op dezelfde manier verloopt als ik hiervoor beschreef.
Ook gebruik ik vrij veel Mentimeter om tegelijk meningen van studenten online en op de campus te peilen of hun vragen te verzamelen, ook dan is de bespreking centraal door de docent. Soms heb ik een bijeenkomst helemaal online in Teams, vooral als het doel kennisoverdracht is.
Ik heb bewust een klein deel van de stof laten vervallen om wat lucht in de colleges te houden en ook wat ruimte te hebben voor hun persoonlijke ervaringen in de crisis. Ik bespreek regelmatig met de studenten hoe de gekozen werkvormen hen bevallen en alleen dat al bevordert hun betrokkenheid. Ze zijn tevreden (en heel blij dat ze weer op de campus kunnen zijn!). Tenslotte heb ik met de studenten afgesproken dat zij in een appgroep onderling hun campusplaats kunnen ruilen: zo had ik al een student die in quarantaine zat en dus naar de onlinegroep verhuisde; het zou zonde zijn als die campusplaats dan onbezet bleef. De verantwoordelijkheid voor die wisselingen heb ik dus bij de studenten gelegd en ik heb daarbij benadrukt dat ik de toegewezen zaalcapaciteit streng zal bewaken.